TESTING & EVALUATION





TESTING

Self testing = to ensure the functionality of the following features and elements:
- Page display
- Image display7
- Navigation elements
- Interactive & dynamic elements
- Internal links
- External links

*** After conducting the self-testing, correct any identified problems.


Group testing = Involves recruiting a small group of people representative of your audience to test your website.
- give you better ideas of how your audience will respond to your website.

***After observing the testing, ask the individuals to express their candid opinions about their experience: Ask questions such as:
- Did they find the website interesting and easy to use?
- What helped or hampered navigation?
- What kind of problems and obstacles do they face?
- What could improve the website?
- What should be added or deleted?



Alpha testing
= Testing a software/website product which is not the final version. This website does not have to necessarily contain the full functionality required for a website however core functionality to accept input an generate output is required.

Beta testing
= Beta Testing is last stage of testing where a product is sent outside the company or offer the product for free trial download/use.



EVALUATION

Penilaian laman web yang harus dilaksanakan untuk memastikan keberkesanan penyampaian dan isi kandungan yang dibina untuk pengguna bersesuaian dan bertepatan dengan kerangka fahaman pengguna. Selain itu, penilaian untuk pembangunan laman web ini dijalankan bagi meningkatkan keberkesanan dan kualiti pembangunan laman web ini. Dua kaedah penilaian yang digunakan untuk menilai laman web ini adalah penilaian formatif dan penilaian sumatif.

i. Penilaian formatif
Untuk penilaian formatif, pembangun akan melaksanakan penilaian secara berterusan bermula daripada fasa analisis sehingga laman web ini berjaya dibangunkan. Kesilapan dan masalah yang dikenalpasti akan di perbaiki sebelum ke peringkat seterusnya.


ii. Penilaian sumatif
Penilaian sumatif akan dilaksanakan oleh pembangun kepada pengguna dengan cara mendapatkan respon dari pengguna dengan jawapan soal selidik di akhir penggunaan laman web ini. Biasanya penilaian sumatif dibuat oleh kumpulan sasaran dan maklum balas diterima secara on-line iaitu melalui email. Tujuan utama penilaian ini adalah untuk memperbaiki bahan pengajaran yang akan datang.



Nota kaki : Pengujian dan Penilaian sangat penting kerana dapat memastikan segala kesilapan dan kesalahan diperbetulkan sebelum website dilancarkan.. :)


0 Responses So Far:

Foot Print??? Thumb print???